Vergeten treedt op wanneer men langere tijd niet in de gelegenheid komt om een bepaalde respons te laten zien (doordat de stimuli die de gedraging opwekken niet optreden), en er dus ook geen reinforcing consequentie na de respons kan optreden. Vergeten kan snel gaan maar sterke responsen kunnen een groot deel van een leven niet optreden om daarna, als de juiste stimuli optreden, met grote nauwkeurigheid weer tevoorschijn te komen. Bijvoorbeeld kan men bij het zien van een oude klassenfoto namen produceren van vrienden en vriendinnen, ook al heeft men vele jaren lang hun namen niet genoemd.
Vergeten is misschien niet zo'n spannend leerprincipe maar we maken er niettemin veel gebruik van in ABA. Bij het afleren van disfunctionele gedragingen die self-reinforcing zijn zal men bijvoorbeeld trachten om te voorkomen dat opwekkende stimuli optreden. Terwijl men een kat leert om met bolletjes wol te spelen, gaat men hem natuurlijk ook niet op het spek binden!
This page last updated: 2009-02-24T20:14:00.395+00:00